Simbolistica/Psihologia Culorilor

Simbolistica – Psihologia culorilor

Sunt mereu împrejurul nostru, ne înveselesc, ne întristeaza, ne îmbraca, ne îmbata si ne fac sa visam. Culorile ne exprima.

Pentru fiecare din noi culoarea inseamna ceva, pentru unii culoarea reprezinta un mod de viata, pentru altii înseamna un mijloc de a-si castiga traiul,  în timp ce pentru altii culorile sunt doar o alegere care tine de moda sau de dispozitie. Fiecare simte ceva datorita culorilor, ne exprimam prin ele, traim prin ele.

Culorile calde, luminoase, creeaza buna-dispozitie, au un efect stimulativ, promoveaza si intretin starile afective pozitive.

Departe de monotonie si non-culorile ne exprima, vorbesc:

Albul este o reflectare a luminii, este perceputa ca fiind culoarea puritatii, curateniei si sigurantei.  Albul mai semnifica neutralitate si purificare. E folosit adesea pentru noi începuturi si este asociat cu ideea de bunatate. In design albul poate fi mereu folosit ca sursa balansarii culorilor.

Negru poate avea un efect coplesitor pentru ca nu emite lumina. Inspira putere (mentala) si autoritate. Da senzatia de mister si fascineaza prin posibilitati. E continatoare de emotii profunde tocmai pentru ca în întuneric se poate gasi orice. Este simbol universal pentru conceptul de rau. Negrul nu se sparge de nici o alta culoare, in schimb poate sparge, intrerupe orice culoare. Imi place sa spun ca pot fixa limite cu ajutorul negrului.

Griul este o trecere dinspre alb spre negru. Senzatia pe care o produce este de constanta si monotonie. Nu întamplator, este culoarea drumurilor pe care mergem: clar duce undeva si este stabil. Totusi, prea mult gri e asociat cu stari mentale negative de depresie. Transmite conservatorism.

Evident, culorile sunt asociate cu multiple aspecte ale vietii omenesti. Avem culori speciale pentru evenimente importante din viata (sarbatori, casatorii, stingerea din viata) – care variaza de la o cultura la alta, dar asta nu afecteaza esenta. Daca ar fi sa tragem o tusa comuna peste toate acele aspecte din viata omului care sunt traversate si influentate de culori, probabil ca acea tusa ar purta numele de emotional. Nimic mai concret si mai raspandit (în toata lumea) care sa uneasca si sa exprime mai bine stari, emotii, momente decat culorile. Sau mai bine spus, limbajul culorilor. Pentru momente si stari de oboseala sau lipsa de energie psihica se folosesc nuantele neutre de gri, la fel cum pentru momente de tristete sau depresie sunt alocate expresii precum „vede totul în negru”. La polul opus, „a vedea viata în roz” descrie o viziune optimista asupra vietii; mania e asociata cu o fata „rosie ca para focului” la fel cum e si o expresie a pasiunii si erotismului. Mai mult decat un limbaj pentru exprimarea emotiilor si starilor, culorile ne ofera posibilitatea de a schimba aceste stari sau de a le potent a sau diminua. Gandeste-te numai la designul interior, la faptul ca în general spitalele sunt zugravite în anumite culori, halatele medicilor sunt tot în acea zona cr matica, camerele de copii trebuie sa fie vopsite în anumite culori, la fel cum culorile din anumite uniforme sunt graitoare pentru anumite profesii si meserii. Asadar, orice ai face, culorile vorbesc despre starea ta emotionala, fizica, despre profesia si statutul tau, despre gradul tau de optimism, despre felul tau de-a fi, despre momentul pe care îl traversezi în viata, despre lucrurile cu care îti place sa te înconjori.

De fapt, exista un întreg domeniu care „trateaza” pe larg subiectul – psihologia culorilor. Cei care se ocupa cu studiul efectelor si semnificatiilor atribuite culorilor sunt orientati spre ceea ce îi face pe oameni sa aleaga anumite culori – care sunt acele culori care atrag atentia, care sunt cele mai bune contraste între culori, care culori vor „vinde” anumite produse, care anume inspira siguranta, care inspira autoritate si asa mai departe. Prin stabilirea corecta a acestor aspecte, designerul creaza in amenajarile exterioare si interioare o bucata din tine care te completeaza, creaza in web-design un atu in vanzare, in promovare, la fel si in graphic design. Ar mai fi de mentionat ca semnificatia culorilor difera în functie de emisfera în care ne aflam: esticii au uneori alte obiceiuri decat vesticii; un exemplu la îndemana este albul – în ambele culturi înseamna puritate, dar în timp ce vesticii îl folosesc la nunti, esticii îl considera o forma de a-si exprima durerea si il poarta la înmormantari. Asadar, conceptiile noastre (despre culori, în particular, si cultura, în general) sunt mai degraba în spectrul vestic.

Coloreaza-ma frumos !

E de mentionat din capul locului ca preferinta pentru o culoare sau alta poate spune ceva despre firea unei persoane, dar nu totul. Poate cel mai semnificativ test al culorilor este testul Luscher, cel care se bazeaza pe alegerea culorilor în niste succesiuni în functie de preferinta de moment. Testul interpretat corect poate avea rezultate destul de precise despre starea de moment a celui care îsi face testul. Dincolo de teste si stiinta exista si interpretarile care ne sunt familiare si destul de la îndemana. Gaseste mai jos atat interpretarile simbolice ale culorilor, cat si explicatiile si aplicatiile lor în viata de zi cu zi.

Rosu. Este o culoare care prin definitie stimuleaza: inima bate mai repede, respiratia se accelereaza. Asadar, rosu e furie, agresivitate, dar si pasiune, erotism. Rosul atrage atentia, poate însemna atractie, dar si interdictie. La haine, rosul da o usoara senzatie de greutate si, evident, o vizibilitate crescuta. In amenajarile interioare rosul folosit nepotrivit poate ataca psihicul, te poate indeparta din propriul spatiu. Rosu in bucatarie te poate face a crede ca mananci o friptura nefacuta, il poti mereu asocia cu mancarea. In schimb, in dormitor, pentru unele persoane, rosul poate aduce un plus relatiei de cuplu.

Galben. La vederea galbenului apare o stimulare benefica a metabolismului, dar si a sistemului nervos, pentru ca se produce o descarcare de serotonina, de aici si impresia de optimism si energie. E un bun stimulent pentru intelect si creativitate. E mult folosit in marketing pentru cresterea vanzarilor.

Verde. La nivelul organismului, verdele produce o relaxare si o detensionare. De aceea, e considerata o culoare care calmeaza si echilibreaza. Fiind o culoare foarte prezenta în natura, e linistitoare si obisnuita ochiului uman – de aceea e si foarte recomandata în designul interior, in special in dormitoare. Verdele exprima renastere, viata, cruditate.

Albastru. Induce o senzatie de calm pentru ca încetineste ritmul cardiac si respirator. Astfel, e asociat cu spiritualitatea, pacea si stabilitatea – sunt o multime de uniforme albastre, nu? Poate din toate aceste motive este si o culoare atat de populara în preferintele oamenilor. In exces poate fi prea racoritor, poate induce o senzatie de umezeala.

Maro. Este o culoare a neutralitatii organice. Simbolizeaza originea tuturor lucrurilor, este culoarea pamantului, de aceea sta în spatele unor concepte precum stabilitate, relatii puternice si încredere. Poate fi asociata planurilor foarte stabile. Pentru produse, duce cu gandul la natural si organic.

Toate acestea fiind spuse, sa lasam designerul sa ne cunoasca cat mai bine. Sa cunosti simbolistica sau psihologia culorilor nu reprezinta tot, dar este esenta creatiei designerului. Se poate spune ca in cazul combinarii de culori, combinam stari, trairi, simturi.

designer Mihai Lambrino

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>